lunes, 11 de mayo de 2015

2. Ecologia

Exercici 2:

El cargol poma (Pomacea sp.) és una espècie que prové de l’Amèrica del Sud. La presència del cargol poma en alguns indrets de Catalunya, com ara al marge esquerre del delta de l’Ebre, posa en perill els cultius d’arròs, atès que s’enfila per la planta des del sòl i se’n menja les parts més tendres.
1) A final del 2010, just després de la collita, els arrossaires del marge esquerre del delta de l’Ebre van assecar els camps per desfer-se de la plaga del cargol poma. [1 punt]
a) A quin nivell tròfic pertany aquesta espècie invasora? Justifiqueu la resposta.
És un consumidor primari atès que s’alimenta d’un productor, l’arròs. [0,3 punts]
ATENCIÓ: Si diuen herbívor, llavors només [0,15 punts]
b) Llegiu la frase següent, extreta d’una informació periodística: «L’acció del cargol poma sobre les plantes silvestres del delta de l’Ebre pot afectar negativament la biodiversitat d’aquest ecosistema».
En relació amb aquesta frase, responeu a les preguntes següents:
Puntuació total d’aquest subapartat = [0,7 punts]
És certa la frase? Justifiqueu la resposta
És certa, atès que competeix per l’aliment amb altres espècies autòctones fent que desapareguin del Delta, la qual cosa disminuirà la biodiversitat d’aquest ecosistema. (De fet, aquest és un dels principals problemes de les espècies invasores.)
[0,3 punts]
Quina de les següents definicions correspon al concepte de biodiversitat? Justifiqueu la resposta.
1- Quantitat de matèria viva que hi ha en una comunitat, un ecosistema, una població o un nivell tròfic. Aquesta correspon al concepte de Biomassa, però no se’ls demana pas que ho diguin
2- Diferències que hi ha entre els caràcters dels individus d’una espècie o d’una població d’éssers vius. Aquesta correspon al concepte de Variabilitat, però no se’ls demana pas que ho diguin
3- Variabilitat d’organismes vius a qualsevol nivell: dins de cada espècie, entre espècies i entre ecosistemes. Biodiversitat
4- Quantitat de biomassa que es genera en un període de temps determinat. Aquesta correspon al concepte de Producció, però no se’ls demana pas que ho diguin
Definició que correspon al concepte de biodiversitat: la definició3 [0,1 punt]
Justificació:
Es pot justificar excloent les altres 3, com per exemple dient a quins conceptes pertanyen la 1, la 2 i la 4 (esta esmentat al costat de cada definició en aquestes pautes), o bé explicant amb altres paraules el concepte de biodiversitat.
[0,3 punts]
Total Subapartat b): [0,7 punts] (0,3 + 0,1 +0,3 punts per cada ítem que es demana)
2) En una altra informació periodística es pot llegir el següent: «El cargol poma viu a l’aigua dels arrossars, i es desplaça pel sòl en cerca de brots tendres per a alimentarse. Per aquest motiu és un paràsit molt perjudicial per a les plantes d’arròs».
a) Es pot considerar un paràsit el cargol poma? Justifiqueu la resposta.
Resposta model:
No pot ser considerat un paràsit atès que per considerar-se un paràsit cal que visqui dins el cos o sobre la superfície de l’hoste, o que s’alimenti de fluids produïts o ingerits per l’hoste (com el cas dels mosquits). Cap d’aquests casos és el dels cargols, que viuen sobre el sòl (ho diu explícitament l’enunciat).
[0,4 punts]
b) Enumereu dos tipus de relacions interespecífiques diferents del parasitisme. Expliqueu-les i esmenteu-ne un exemple de cadascuna.
ATENCIÓ: A continuació s’esmenten tots els tipus de relacions interespecífiques que s’especifiquen a la concreció del currículum, però només n’han de posar dues.
Puntuació:
[0,1 punts cada ítem] A cada relació demanem tres ítems (nom, explicació i exemple), i demanem que omplin dues relacions [0,6 punts totals per aquest subapartat]
Nom de la relació interespecífica: Competència
Explicació: Relació entre organismes que viuen en una mateixa àrea i que tenen necessitats vitals semblants, la qual cosa fa que competeixin per l’accés a un determinat recurs.
Exemple:Les mallerengues carbonera i blava, dos ocells insectívors de la mateixa família, competeixen per l’aliment i pels forats dels arbres on nidifiquen, les plantes per la llum, ...
Nom de la relació interespecífica: depredació
Explicació: activitat de captura i mort que exerceixen uns individus-els depredadors- sobre uns altres –les preses-, dels quals s’alimenten.
Exemple: n’hi ha molts
Nom de la relació interespecífica: mutualisme
Explicació: relació interespecífica en què les dues espècies en surten beneficiades, però no els és imprescindible
Exemple: insectes que s’alimenten de nèctar i polinitzen plantes; ocells que s’alimentes de paràsits de mamífers
Nom de la relació interespecífica: simbiosi
Explicaciórelació interespecífica en què les dues espècies en surten beneficiades i que a més els és imprescindible per a sobreviure
Exemple: líquens, compostos d’una alga i un fong; zooxantel·les, formades per algues microscòpiques i animals dels esculls coral·lins
3) Un altre efecte negatiu del cargol poma és la possibilitat que transmeti la meningitis vírica a les persones. [1 punt]
a) Si una persona contrau la meningitis vírica, un tractament amb antibiòtics li servirà per a eliminar el virus? Justifiqueu la resposta.
Resposta model:
No, atès que els virus són acel·lulars i els antibiòtics actuen sobre cèl·lules (a diversos nivells segons l’antibiòtic, però això no es demana explícitament).
[0,5 punts]
b) Si un cargol poma portador del virus entra en contacte amb una persona que ja ha patit prèviament una meningitis causada pel mateix virus, aquesta persona no contraurà la malaltia. Per què?
Resposta model:
Perquè durant la primera infecció el seu sistema immunitari haurà generat cèl·lules de memòria, les quals actuaran la segona vegada, en una resposta immunitària secundària.
[0,5 punts]

No hay comentarios:

Publicar un comentario