lunes, 11 de mayo de 2015

1. Ecologia

Exercici 1:

Una notícia publicada el setembre de 2010 al diari La Vanguardia recull la següent informació sobre un ecosistema marí:



1) El fitoplàncton del nivell 1 és constituït per algues microscòpiques que viuen en suspensió a l’aigua. [1 punt]
a)Quina importància té el fitoplàncton en els ecosistemes marins? Justifiqueu la resposta.
Resposta model (qualsevol de les dues respostes model següents és igualment vàlida):
El fitoplàncton
-constitueix el primer nivell tròfic de la xarxa alimentària dels ecosistemes marins, que sustenta tota la piràmide tròfica.
-realitza la part principal de la producció primària en els ecosistemes marins ja que aquests organismes, fotoautòtrofs (fan la fotosíntesi), capten l’energia solar i la transformen en energia química dels enllaços de les molècules orgàniques que elaboren a partir de molècules inorgàniques (CO2, sals minerals)
[0,5 punts] per al subapartat a)
És possible que també esmentin la producció d’oxigen, però si només diuen això [0,1 punts]
b) Els nitrats i els fosfats són alguns dels nutrients que necessita el fitoplàncton. Bona part d’aquests nutrients procedeixen de restes d’éssers vius. Com s’anomenen els organismes que fan possible que el fitoplàncton disposi d’aquests nutrients? Expliqueu la funció d’aquests organismes en el cicle de la matèria.
Resposta model:
Els descomponedors (bacteris i fongs), que tanquen el cicle de la matèria, atès que transformen la matèria orgànica en matèria inorgànica (o nutrients inorgànics) apta per ser utilitzada novament pels productors (o pel fitoplàncton).
[0,5 punts] totals per al subapartat b), repartits segons:
- [0,2 punts] per parlar de descomponedors. ATENCIÓ: només [ 0,1 punt] si no es fa esment explícit del nom descomponedors, però es parla de bacteris i fongs
- [0,3 punts] per l’explicació
2) A l’hora d’analitzar un ecosistema, hi tenen un paper cabdal la transferència de matèria i energia i les relacions entre els organismes que en formen part. [1 punt]
a) Llegiu la frase següent: «En termes ecològics, consumir 1kg de tonyina equival a consumir 100 kg de sardines».
Expliqueu-ne el significat, des del punt de vista de la transferència de matèria i energia, utilitzant els termes següents: respiracióbiomassaproducció neta producció bruta.
Resposta model:
Significa que per augmentar 1 kg la biomassa de tonyina calen 100 kg de sardines. A cada nivell de la cadena alimentària (tròfica) es produeix una pèrdua de matèria (biomassa no utilitzada o no assimilada o que es perd en processos vitals, com descamacions, pèrdua d’escates, etc.) i d’energia (respiració). De l’aliment assimilat (producció bruta) només una part (aproximadament un 10%) es destina a l’elaboració de la seva matèria (producció neta) que queda a disposició del següent nivell tròfic.
[0,5 punts] totals per al subapartat a), repartits segons:
- [0,1 punts] per cada terme usat correctament: respiració, biomassa, producció neta, producció bruta. Això dóna màxim [0,4 punts]
- [ 0,1 punts] per la contextualització i la coherència global del text
ATENCIÓ: si només donen la fórmula que relaciona producció neta amb producció bruta i respiració, llavors [o,1 punt], atès que es demana una “explicació”.
b) Els organismes d’aquest ecosistema marí estableixen entre ells diferents tipus de relacions. Quina relació interespecífica és la més habitual entre organismes d’un mateix nivell tròfic? Expliqueu en què consisteix aquesta relació interespecífica.
Resposta model:
La COMPETÈNCIA és la relació interespecífica més habitual entre individus que tenen el mateix tipus de nutrició (organismes d’un mateix nivell tròfic): és la relació entre individus d’espècies diferents que utilitzen un mateix recurs, per exemple la competència pel mateix aliment, pel territori, per la llum (Ex. competència entre tonyines i taurons per l’aliment).
No es demana que els alumnes posin cap exemple explícitament, però si ho fan es valorarà.
ATENCIÓ:
NO són CORRECTES respostes que contemplin relacions que s’estableixen habitualment entre espècies que pertanyen a diferents nivells tròfics com per exemple:
- DEPREDACIÓ relació tròfica en què una espècie persegueix i captura una altra espècie, la presa, de la qual s’alimenta, la primera en surt beneficiada i l’altra perjudicada, per exemple les tonyines (consumidors de tercer ordre) i les orades (consumidors de segon ordre)
- COMENSALISME relació en què una espècie aprofita les sobres de menjar d’una altra espècie, la primera en surt beneficiada i la segona és indiferent a la relació, per exemple les rèmores (necròfags) que aprofiten les sobres de menjar dels taurons (consumidors de tercer ordre)
- MUTUALISME relació en què les dues espècies obtenen un benefici mutu, com per exemple: Els peixos netejadors (necròfags) de menjar de la boca d’altres peixos (consumidors de segon o tercer ordre)
[0,5 punts] totals per al subapartat b), repartits segons:
- [0,1 punts] pel nom de la relació interespecífica
- [0,4 punts] per l’explicació, inclòs l’exemple, si en posen, però si no en posen no es restarà puntuació atès que no es demana explícitament a la pregunta.
ATENCIÓ: En cas que només posin un exemple, sempre i quan sigui correcte, es puntuarà com a màxim amb 0,2 punts

No hay comentarios:

Publicar un comentario